講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-03-03 15:45
ハッカソンを用いたプログラミング初心者と経験者の協調学習方式の提案 ○吉井秀平(早大)・米谷雄介(香川大)・谷田貝雅典(共立女子大)・木下 涼(電通大)・永岡慶三(早大) ET2017-117 |
抄録 |
(和) |
近年AIなどのデジタル技術の進展に伴い,今後IT人材への需要が増加することは明白であるが,文系大学生がプログラミングを学ぶ機会は少なく,苦手意識を抱いている学生は少なくない.そこで,大学生のプログラミング初心者を対象としたプログラミング学習方式”ハックスプリント”を提案する.本手法はプログラミングを楽しく学ぶための工夫として,初心者と経験者のペアで取り組むこと,ビジュアルプログラミング言語のScratchを利用すること,180分で行うことの3点を特徴とする.本手法の実践を通して,短い時間で学生の持つプログラミングへの難しいイメージが払拭され,学生の興味関心を高めるなどの効果を確かめた.また,プログラミング初心者だけでなく,経験者にとっても学習につながることが示唆された. |
(英) |
With the progress of digital technology such as AI, it is obvious that social needs for IT human resources will increase in future. Not only students in science but students in humanity needs to acquire programming literacy. However, students in humanity have few opportunities to learn about programming, and tend to have a feeling of being bad at programming. Therefore, the aim of this research is to propose “Hacksprint” which is a learning method that provides fun learning programming opportunities for programming beginners. Features of the method are (1) using visual programming language “Scratch”, (2) pair programming between beginners and experts, (3) Hackathon-based but in a short time (180min). A practice shows that the method decreases bad feeling of students for programming, and increases students’ interest for programming. The results also show that not only beginners of programming but also experienced people could learn. |
キーワード |
(和) |
ハッカソン / プログラミング教育 / 協調学習 / Scratch / ハックスプリント / / / |
(英) |
Hackathon / Programming learning method / Collaborative learning / Scratch / Hacksprint / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 117, no. 469, ET2017-117, pp. 165-170, 2018年3月. |
資料番号 |
ET2017-117 |
発行日 |
2018-02-24 (ET) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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ET2017-117 |