講演抄録/キーワード |
講演名 |
2006-09-09 16:15
囲碁の棋譜認識 ○久連石 圭・鳥海不二夫・石井健一郎(名大) |
抄録 |
(和) |
囲碁の過去の対局からは良い手や悪い手を知ることができ,上達のために有用である.そのために過去の対局を集めたデータベースを望む声があるが,電子化されていない古い雑誌や新聞などから手作業で囲碁データベースに入力することは困難である.そこで,本研究では新聞など紙媒体の棋譜を自動的に電子データへ変換する手法を提案する.本研究では石の位置を認識する手法として,Hough変換を用いた.また,石の手順番号を認識する手法として,テンプレートマッチングとGlucksmanの特徴を利用した.さらに,棋譜固有の情報として認識する数字に制限があることを利用した.棋譜認識実験をおこなった結果,石の位置認識の成功率95%および,手順番号の認識率98.0%を得た. |
(英) |
Old Go match data is very useful to learn good or bad moves.For this reason, it is hoped to create a Kifu database. However, it is difficult to input them manually. Thus, we propose an automatic recognizer of Kifu, in order to form a Kifu database. Hough transform is employed to recognize lines and circles. Template-matching and Glucksman's feature are employed to recognize numbers. Using the proposed method, lines and circles are recognized at the rate of 95% and numbers are recognized at the rate of 98.0%. |
キーワード |
(和) |
Hough変換 / テンプレートマッチング / Glucksmanの特徴 / / / / / |
(英) |
Hough transform / template-matching / Glucksman's feature / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 106, no. 230, PRMU2006-91, pp. 115-122, 2006年9月. |
資料番号 |
PRMU2006-91 |
発行日 |
2006-09-02 (PRMU) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 |
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