講演抄録/キーワード |
講演名 |
2009-06-08 10:30
ユーザ心拍数を反映したエクササイズゲームの構築 ○皆木貴生・益子 宗・中谷知博・星野准一(筑波大) MVE2009-3 |
抄録 |
(和) |
近年,運動不足による体力の低下や生活習慣病が問題となっており,それらの解決のためにフィットネスが普及している.しかしどのような運動を行えばいいかといった運動処方を知るためには専門的な知識が必要となる.それを知らずに運動を行うと十分な運動効果を得ることはできず,運動を続ける意欲を失ってしまう.そのため,運動効果が得られるように運動器具の付加を自動制御するシステムや,運動にゲーム性をもたせることで継続的な運動を促すことが提案されている.しかし,運動が単調で達成感が得られなかったり,ゲームの難易度が個人の能力や状態を考慮していないため,ユーザによっては十分な運動を行うことができなかったりといった問題があった.そこで本研究では,ユーザの心拍数を計測し,それに応じてゲーム内容を動的に変更することで,ユーザ個々にあった運動効果と運動達成感を与えるフィットネス支援ゲームを構築し,評価を行う. |
(英) |
Recently, decrease in physical strength and lifestyle diseases caused by lack of exercise becomes a problem. For those solutions, various exercise machines which people can use easily in a room are available. But, it was difficult to get enough effects from exercise. Therefore, fitness machines with automatic controls are developed so that people can exercise efficiently, and exercise programs are designed with game elements to encourage regular exercise. However, there were problems that monotonous exercise makes it difficult for people to experience a sense of accomplishment, and if the degree of difficulty of the game is not set properly, people cannot perform the appropriate amount of exercise. Then we propose a game which supports physical exercise. This game helps a user do exercise effectively by adjusting gameplay based on player’s heart rate dynamically. |
キーワード |
(和) |
心拍数 / エクササイズ / シェイプボクシング / ゲーム / / / / |
(英) |
HeartRate / Exercise / ShapeBoxing / Game / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 109, no. 75, MVE2009-3, pp. 13-18, 2009年6月. |
資料番号 |
MVE2009-3 |
発行日 |
2009-06-01 (MVE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
MVE2009-3 |
|