講演抄録/キーワード |
講演名 |
2010-03-15 16:00
個人顔の3次元形状変形とテクスチャ変換に基づくエージングシミュレーション ○田副佑典・藤代裕紀・中野真也・笠井聡子・前島謙宣・森島繁生(早大) PRMU2009-259 HIP2009-144 |
抄録 |
(和) |
本稿では,レンジスキャンデータ(3次元顔形状データ+正面顔テクスチャ)に基づいて生成された正確な3次元形状と正面顔テクスチャを有する個人顔モデルに対し,3次元形状とテクスチャの双方に年齢特徴を加えた年齢変化顔の合成手法を提案する.まず,被験者の年齢に基づき3次元顔形状データと正面顔テクスチャを分類し年齢別顔データベースを構築する.次に,データベース中の3次元顔形状データから学習される年齢特徴ベクトルを入力顔に付加することで,3次元顔形状を所望の年齢へと変換する.続いて,入力顔に対し,入力顔が属する年代の平均顔テクスチャの輝度値とターゲットとなる年代の平均顔テクスチャの輝度値との差分を加えることにより,テクスチャをターゲットの年齢へ変換する.最後に,両者を統合することにより年齢変化顔を合成する.提案手法により,年齢変化に伴う3次元形状変化およびしみ,しわ等の表現を可能とした. |
(英) |
In this paper, we have developed a method to synthesize the aging or antiaging face which added age characteristics to both of 3D geometry and texture to an individual face model generated from an accurately range scanned data. Next, the 3D geometry of the individual face model is converted into the target age by adding the age feature vector learned from the age-specific facial database. And, the facial texture is converted into the target age by adding the difference with luminance of between average facial texture of generation containing individual face and average facial texture of target generation. Finally, aging or anti-aging face is synthesized by integrating them. The proposed method enables to represent the variation of the facial geometry and the texture such as the freckle and the wrinkles with aging. |
キーワード |
(和) |
3次元顔形状 / テクスチャ / 年齢特徴 / 年齢変換 / / / / |
(英) |
3D Geometry / Texture / Age characteristics / Aging/Antiaging simulation / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 109, no. 470, PRMU2009-259, pp. 151-156, 2010年3月. |
資料番号 |
PRMU2009-259 |
発行日 |
2010-03-08 (PRMU, HIP) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
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PRMU2009-259 HIP2009-144 |