講演抄録/キーワード |
講演名 |
2012-03-02 14:45
2D映画と3D映画視聴時における輻輳眼球運動、SSQ、CFFの分析 ○川村祐太・佐野啓介・小玉博也・角田尚貴・渋田優輝・河内祐樹・山田光穗(東海大) IMQ2011-25 |
抄録 |
(和) |
3D映画が映画館や家庭で普及を始めている。これまで3D映画をはじめから終わりまで鑑賞させ、輻輳眼球運動を連続的に測定した研究はあまり見られない。我々は、まず長時間の視聴が輻輳眼球運動に与える影響について分析した。同時に、SSQ (Simulator Sickness Questionnaire)とCFFを調査し、長時間の視聴が生体に与える影響を調査した。その結果、輻輳眼球運動の安定時間が視聴時間と映画のコンテンツに影響を受けることが示唆された。SSQとCFFについても視聴の前後で影響の見られることが示された。また同時に2Dとの比較を行った。 |
(英) |
Three-dimensional (3D) movies have become very popular in movie theaters and for home viewing, To date, there has been no report of the effects of the continual vergence eye movement that occurs when viewing 3D movies from the beginning to the end. First, we analyzed the influence of viewing a 3D movie for several hours on vergence eye movement. At the same time, we investigated the influence of long viewing on the human body, using the Simulator Sickness Questionnaire (SSQ) and critical fusion frequency (CFF). As the result, it was suggested that the vergence stable time was influenced by the viewing time and the content of the 3D movie. Furthermore, differences were observed in the SSQ and CFF between the movie’s beginning and its ending when viewing a 3D movie and a 2D movie. |
キーワード |
(和) |
3D / 映像酔い / 眼球運動 / / / / / |
(英) |
3D movie / image sickness / vergence eye movement / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 111, no. 459, IMQ2011-25, pp. 17-22, 2012年3月. |
資料番号 |
IMQ2011-25 |
発行日 |
2012-02-24 (IMQ) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
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IMQ2011-25 |