講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-11-09 15:05
繰り返し非ゼロ和ゲームを用いたアンドロイドの人らしさ評価 ○三宅雄大・寺田和憲(岐阜大)・吉川雅博(奈良先端大)・松本吉央(産総研)・高橋英之(阪大)・伊藤 昭(岐阜大) HCS2013-63 |
抄録 |
(和) |
本研究では,人がアンドロイドを人のようなインタラクション対象とみなすかど
うかを繰り返し非ゼロ和ゲームを用いて検証した.実験タスクには協調も搾取も
可能な繰り返し非ゼロ和ゲームである1, 2, 5じゃんけんを用いた.対戦相手と
してアンドロイド,PC,人を比較した.実験の結果,実験参加者は対人条件の場
合は相手との協調を優先したが,対アンドロイドの場合には対PCと同様に自己利
益を追求し搾取を行った.実験結果の解釈を定めるために,追加実験を行い,対
人であっても,その人が実験者である場合には自己利益を追求することが確認さ
れた.以上の結果から,金銭に関して価値を共有しないことがアンドロイドの人
らしさを減退させていると結論づけた. |
(英) |
The present study investigated whether humans treat an android robot as
a human-like interactive agent by using a repeated non-zero-sum game.
Participants were asked to play a weighted version of repeated
rock-paper-scissors in which participants are allowed to both cooperate
with an opponent and exploit an opponent. We compared three types of
opponents: android, PC and human. The experimental results indicated
that although participants tend to cooperate with a human opponent, they
exploited the android and PC opponents. An additional experiment
revealed that participants exploit an opponent when the opponent is a
human experimenter, indicating that human-likeness of android is
impaired because the monetary value is not shared by an android and humans. |
キーワード |
(和) |
アンドロイド / 人らしさ / 協調 / 搾取 / 非ゼロ和ゲーム / / / |
(英) |
android / human-likeness / cooperation / exploitation / non-zero-sum game / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 113, no. 283, HCS2013-63, pp. 73-78, 2013年11月. |
資料番号 |
HCS2013-63 |
発行日 |
2013-11-02 (HCS) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
HCS2013-63 |