講演抄録/キーワード |
講演名 |
2014-05-29 10:50
リーチング運動における対象の視知覚位置推定技術の精度向上方法の検討 ~ カイ2乗分布の関数を用いた推定 ~ ○松島和輝・ピヤラット シラパスパコォンウォン・海野 浩・鈴木雅洋・上平員丈・竹田裕一(神奈川工科大) HCS2014-3 HIP2014-3 |
抄録 |
(和) |
本研究では,リーチング運動から視知覚位置を推定する技術の正確性を向上させる方法を検討する.3D映像と観察者の身体との相互作用では,3D映像の視知覚位置で相互作用を実行する必要がある.筆者らはこれまでに,観察者の動作から視知覚位置を推定する技術を提案して,リーチング運動の速度をガウス関数に適合して推定する方法を評価したが,正確性は実用的に十分ではなかった.本研究では,適合させる関数をカイ2乗分布の関数とすることで正確性の向上を図る.ガウス関数を用いた場合と比較したところ,カイ2乗分布の関数を用いた推定の正確性がより高かった.このような改善策によって実用的に十分な正確性を確保できる可能性を明らかにした. |
(英) |
This paper describes the improvement of technique that we previously proposed to estimate the visually perceived locations. Applications in which observers’ bodies interact with 3-D images require executing interaction when the bodies are at the visually perceived locations of the 3-D images. Although we proposed a new technique to estimate the visually perceived locations by using human body movement and evaluated the estimation by fitting the velocity of reaching-movement into a Gaussian function, the accuracy and precision of estimation were not sufficient for practical use. This study proposes to improve the previously proposed technique by fitting the velocity of reaching-movement into a function of Chi-squared distribution. This improvement was compared with the previously proposed technique in the experiments, and the results indicated that the improved technique was more accurate and precise than the previously proposed technique. The accuracy and precision of estimation can be sufficient for practical use by using such improvements. |
キーワード |
(和) |
立体ディスプレイ / 3D映像 / 身体 / 相互作用 / / / / |
(英) |
3-D Display / 3-D Image / Human Body / Interaction / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 114, no. 68, HIP2014-3, pp. 11-16, 2014年5月. |
資料番号 |
HIP2014-3 |
発行日 |
2014-05-22 (HCS, HIP) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
HCS2014-3 HIP2014-3 |