講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-03-08 11:20
没入型映像空間での周辺視刺激で生じるリニアベクション効果の分析 ○小西晃広・橋口哲志・木村朝子・柴田史久・田村秀行(立命館大) IMQ2015-67 IE2015-166 MVE2015-94 |
抄録 |
(和) |
ベクションとは,視覚刺激を観察することによって発生する運動感覚である.直線方向のベクションをリニアベクション (LV) と呼び,本稿ではこれに着目して周辺視領域との関係について検討を行った.全天周型ディスプレイを用いることで,広範な人間の視野領域全域に視覚刺激を提示して検討を行った.実験はサーストンの一対比較法に基づいて行い,視覚刺激はランダムドットとストライプの2種類とした.実験1では視覚刺激提示面の広さがLVの強度に与える影響を確認した.結果として,視覚刺激の提示面が広いほど強いLVが発生することを確認し,水平視野角180度以上の領域もLVの強度に影響を与えることを示唆した.実験2では中心視領域にマスク領域を設けることで,周辺視刺激が引き起こすLVについて分析を行った.結果,LVの強度はマスクの大きさが20度の時に最大となり,マスクが80度の時に最小となった. |
(英) |
Vection is a visually induced illusion of self-motion caused by observing a visual stimulus. In this study, we analyze the linear vection (LV) caused by stimulating peripheral visual field. We used an immersive display to present a visual stimulus over the entire peripheral visual field. We conducted an experiment based on Thurstone’s method. In experiment 1, we confirmed that the vection strength become stronger when the display size is wider. In experiment 2, we used a masked area on central visual field to analyze the strength of LV caused by peripheral visual field. Our results suggested that the LV strength would become stronger if the masked area was smaller; however, visual stimulus applied to the 0° masked area (without a mask) was weaker than that applied to the 20° masked area. |
キーワード |
(和) |
視覚誘導性自己運動感覚 / ベクション / 周辺視領域 / 没入型ディスプレイ / マスク領域 / / / |
(英) |
Vection / Self-motion / Peripheral visual field / Immersive display / Masked area / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 115, no. 495, MVE2015-94, pp. 223-228, 2016年3月. |
資料番号 |
MVE2015-94 |
発行日 |
2016-02-29 (IMQ, IE, MVE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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