講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-07-20 11:30
VRにより生起される擬似成功体験を用いたルーティーンの短期構築手法の検討 ○田上翔一・吉田成朗・小川奈美・鳴海拓志・谷川智洋・廣瀬通孝(東大) MVE2016-6 |
抄録 |
(和) |
本研究では,擬似的に生起された成功体験を与えることで短期的にルーティーンを構築し,パフォーマンスを向上させることを目指す.ルーティーンの構築は従来,自らの行為の結果の中に存在する成功体験を見つけ出し,自身の動作と関連付けることで行われていた.しかし,現実世界において成功体験を得るのは容易でなく,時間的コストが必要であった.この課題に対し本研究では,成功体験を容易に得る方法としてVRに着目した.バーチャル空間にて生起された擬似的な成功体験を用いることで,短期的にルーティーンを構築できると考え,ルーティーンの短期構築システムの検討を行った.その結果,提案システムにより,パフォーマンスに問題を抱えている被験者に改善が見られ,対象者のパフォーマンス能力に応じて異なる効果が得られる可能性が示唆された. |
(英) |
The purpose of this study is to improve one’s performances by implementing Pre-Performance Routine in a short time with an artificial successful experience. Conventional approach to implement one’s routine is to find one’s action that causes good results. However, it is difficult to effectuvely find a proper action that relates to a successful experience in a real world. Therefore, it takes a long time to implement one’s routine. To settle this problem, we focused on Virtual Reality (VR) as a way to easily produce a successful experience. We believe that an artificial successful experience produced by VR technologies helps to implement ones’ routine in a short time. We implemented a virtual golf simulator that give a false feedback as if their putts are successful. Our experiment revealed that our system could improve the performance of participants with worse score. Our result suggests that our system causes different effects depending on level of participants’ skill. |
キーワード |
(和) |
ルーティーン / 擬似成功体験 / パフォーマンスの向上 / スポーツ心理学 / / / / |
(英) |
Routine / Artificial Successful Experience / Improving performance / Sport Pschology / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 116, no. 150, MVE2016-6, pp. 9-14, 2016年7月. |
資料番号 |
MVE2016-6 |
発行日 |
2016-07-13 (MVE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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MVE2016-6 |