講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-09-06 13:30
Games with a Single Pile of Stones and Number Theoretic Problems Yoshihiro Tsukamura(SONY)・Yoshihide Igarashi・○Yuta Urabe・Koichi Yamazaki(Gunma Univ.) COMP2016-17 |
抄録 |
(和) |
ここで議論されるゲームMSP(m)では, 一山の石から2人のプレイヤーが交互に1以上m以下の石を取り除いていく. 各プレイヤーは, 直前に取られた石の数と同じ個数の石を取り除くことを禁じられている. 最後に石を取りきったプレイヤーは勝ちとし, 石が残っているのに禁じ規則により石が取れない場合は, 相手のプレイヤーの勝ちとする . 本論文では, 後手が必勝になる場合の, 最初に置かれる石の数の定式化を行う. また, MSP(m)のタイプを1,2,...,k,k + 1,...に分類し, 与えられたmに対してそのタイプ番号を決めるアルゴリズムを与える. 各正整数kについて, MSP(m)のタイプ番号がkになるmは無限個存在することを示す. |
(英) |
The game discussed in this paper is played alternately by two players, removing at least one and at most m stones from the single pile of stones at each turn. Each player is prohibited from taking the same number of stones as the number of stones taken by the opponent at the immediately previous turn. A player who makes the pile empty wins the game. Furthermore, when a player cannot take any number of stones from the non-empty pile due to the prohibition rule, the opponent becomes the winner. This game is denoted by MSP(m). We formulate the initial numbers of stones at the pile such that one player of MSP(m) is promised to become the winner. According to the formula we categorize MSP(m)’s into types 1,2,3,··· ,k,k + 1,···. We give an algorithm for deciding the type number of MSP(m) for any given m. We prove that for any positive integer k, there exists a positive integer m such that the type number of MSP(m) is k. |
キーワード |
(和) |
一山崩し / アルゴリズム / ゲーム / 数論 / 禁じ手 / 戦略 / / |
(英) |
a pile of stones / algorithms / games / number theory / prohibition / strategies / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 116, no. 211, COMP2016-17, pp. 17-24, 2016年9月. |
資料番号 |
COMP2016-17 |
発行日 |
2016-08-30 (COMP) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
COMP2016-17 |
研究会情報 |
研究会 |
COMP |
開催期間 |
2016-09-06 - 2016-09-06 |
開催地(和) |
富山県立大学 |
開催地(英) |
Toyama Prefectural University |
テーマ(和) |
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テーマ(英) |
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講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
COMP |
会議コード |
2016-09-COMP |
本文の言語 |
英語 |
タイトル(和) |
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サブタイトル(和) |
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タイトル(英) |
Games with a Single Pile of Stones and Number Theoretic Problems |
サブタイトル(英) |
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キーワード(1)(和/英) |
一山崩し / a pile of stones |
キーワード(2)(和/英) |
アルゴリズム / algorithms |
キーワード(3)(和/英) |
ゲーム / games |
キーワード(4)(和/英) |
数論 / number theory |
キーワード(5)(和/英) |
禁じ手 / prohibition |
キーワード(6)(和/英) |
戦略 / strategies |
キーワード(7)(和/英) |
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キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
塚村 善弘 / Yoshihiro Tsukamura / |
第1著者 所属(和/英) |
ソニー OB (略称: ソニー)
Sony Corporation OB (略称: SONY) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
五十嵐 善英 / Yoshihide Igarashi / |
第2著者 所属(和/英) |
群馬大学 (略称: 群馬大)
Gunma University (略称: Gunma Univ.) |
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
浦部 裕太 / Yuta Urabe / |
第3著者 所属(和/英) |
群馬大学 (略称: 群馬大)
Gunma University (略称: Gunma Univ.) |
第4著者 氏名(和/英/ヨミ) |
山崎 浩一 / Koichi Yamazaki / |
第4著者 所属(和/英) |
群馬大学 (略称: 群馬大)
Gunma University (略称: Gunma Univ.) |
第5著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第5著者 所属(和/英) |
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第6著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第10著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第11著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第12著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第13著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第14著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第15著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第16著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第17著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第20著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第3著者 |
発表日時 |
2016-09-06 13:30:00 |
発表時間 |
30分 |
申込先研究会 |
COMP |
資料番号 |
COMP2016-17 |
巻番号(vol) |
vol.116 |
号番号(no) |
no.211 |
ページ範囲 |
pp.17-24 |
ページ数 |
8 |
発行日 |
2016-08-30 (COMP) |
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