講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-01-24 11:45
GPUによるオブジェクト分割フレネルホログラム生成処理の最適化検討 ○渡邉晋平(宇都宮大)・ボアズ ジェシー ジャッキン(NICT)・大川 猛・大津金光・横田隆史・早崎芳夫・谷田貝豊彦・馬場敬信(宇都宮大) VLD2016-84 CPSY2016-120 RECONF2016-65 |
抄録 |
(和) |
3D 表示を行うための方法の一つとして計算機ホログラム (Computer generated hologram: CGH) がある.特殊なメガネ等を必要としないなどの利点を持ち,次世代の 3D ディスプレイの方法として期待されているが,計算量が膨大で生成に非常に時間がかかるという問題がある.一方, GPU は大量の演算コアを持ち高い並列演算能力を持
つが,メモリ量に制限があるため一度に大量のデータを処理することができない.そこで,オブジェクト分割法を用いて対象のデータを分割し GPU で処理を行ったが依然として大きな時間を必要としている.本稿ではこの問題に対して, GPU を用いたオブジェクト分割フレネルホログラム生成処理に, GPU のアーキテクチャや機能を考慮をした
上で 3 つの最適化検討を行い,実装をした.評価を行ったところ最大で, 2.27 倍の速度向上を達成した. |
(英) |
Computer generated hologram (CGH) is a hopeful technology for realizing 3D displays. CGH has an advantage that it does not require special glasses. However, CGH has a problem that generating CGH takes very longtime. GPU is expected to solve this problem as it has many cores and it can do highly parallel computation. However, GPU’s memory capacity is limited. Object decomposition method has been proposed to mitigate the limitation of GPU memory. However, generating CGH on GPU still takes long time. To solve this problem, we introduce three optimization methods into our Fresnel hologram generation program based on the object decomposition method. The optimization methods improve the performance up to 2.27 times. |
キーワード |
(和) |
GPU / フレネルホログラム / オブジェクト分割法 / GPU向け最適化 / / / / |
(英) |
GPU / Fresnel Hologram / Object Decomposition Method / Optimization for GPU / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 116, no. 416, CPSY2016-120, pp. 97-102, 2017年1月. |
資料番号 |
CPSY2016-120 |
発行日 |
2017-01-16 (VLD, CPSY, RECONF) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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