講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-01-30 15:45
楽曲の特徴や歪みエフェクトを活用した電子透かし技術の提案 ○松永悠斗(北大)・小嶋徹也(東京高専) EMM2016-78 |
抄録 |
(和) |
埋め込みデータのみでステゴデータの一部を作成するような電子透かしの手法を2つ提案する.1つめは,ギターなどの楽器で用いられる信号の歪み現象において,クリッピングのしきい値を操作することで情報の埋め込みを行い,ステゴ信号の平均振幅値から情報を抽出する手法である.2つめは,ホワイトノイズを用いて打楽器音を再現することを考え,このノイズ部分を相関特性の良い系列に置き換えることで情報の埋め込みを行い,相関関数のピークから情報を抽出する手法である.本手法は,楽曲をレコーディングする段階,あるいはデジタル音源を作成する段階で用いることを想定しているため,オリジナルデータからの劣化を考える必要がなく,ブラインド方式での抽出が可能である.本稿では,提案手法の埋め込み方法と抽出方法を述べるとともに,埋め込みを行った楽曲データに対して,ミキシング,MP3符号化,テンポ変更,ピッチ変更といった攻撃を加え,攻撃耐性を検証する.その結果,相関特性の良い系列を用いた打楽器音は攻撃耐性があまり高くないが,歪みエフェクトを用いた手法は高い攻撃耐性を有することが判明した. |
(英) |
In this work, we propose two methods of digital watermarking that construct the stego signal with only embedded information data. The first method is to embed information into audio signal by manipulating the clipping threshold for the signal distortion phenomenon employed in musical performance based on the musical instruments such as guitar. The embedded information can be extracted from the averaged amplitude of the stego signal for the designated period. The second method is to replace the reproduced sound of the percussive instruments that obtained by white noise with the stego signal constructed by spread spectrum sequences that have good correlation properties. The embedded information can be extracted from the peak of the correlation function. It is supposed that these methods are employed at the stage of recording musical pieces or composing the digital music. Therefore, it is not necessary to consider deterioration from the cover signal. In addition, a blind extraction can be considered. In this paper, we describe the embedding and the extraction methods of the proposed methods, and evaluate the robustness against the attacks such as mixing, MP3 coding, tempo alteration, pitch alteration on the stego music signals. It is shown that robustness against attacks is not very good for the reproduced percussive sound signals, but the stego signals using distortion effects have good performance on the various attacks. |
キーワード |
(和) |
音響データハイディング / クリッピング / 歪みエフェクト / M系列 / 楽曲 / / / |
(英) |
audio data hiding / clipping circuit / distortion effect / M sequence / musical piece / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 116, no. 449, EMM2016-78, pp. 25-30, 2017年1月. |
資料番号 |
EMM2016-78 |
発行日 |
2017-01-23 (EMM) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
EMM2016-78 |
研究会情報 |
研究会 |
EMM |
開催期間 |
2017-01-30 - 2017-01-31 |
開催地(和) |
東北大学 電気通信研究所 |
開催地(英) |
Tohoku University (Miyagi) |
テーマ(和) |
臨場感生成,ユニバーサルメディア,ディジタルエンタテインメン,一般 |
テーマ(英) |
Sense of Presence, Universal Media, Digital Entertainment, etc. |
講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
EMM |
会議コード |
2017-01-EMM |
本文の言語 |
日本語 |
タイトル(和) |
楽曲の特徴や歪みエフェクトを活用した電子透かし技術の提案 |
サブタイトル(和) |
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タイトル(英) |
A Digital Watermarking Technique Based on Musical Characteristics and Distortion Effects |
サブタイトル(英) |
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キーワード(1)(和/英) |
音響データハイディング / audio data hiding |
キーワード(2)(和/英) |
クリッピング / clipping circuit |
キーワード(3)(和/英) |
歪みエフェクト / distortion effect |
キーワード(4)(和/英) |
M系列 / M sequence |
キーワード(5)(和/英) |
楽曲 / musical piece |
キーワード(6)(和/英) |
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キーワード(7)(和/英) |
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キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
松永 悠斗 / Yuto Matsunaga / マツナガ ユウト |
第1著者 所属(和/英) |
北海道大学 (略称: 北大)
Hokkaido University (略称: Hokkaido Univ.) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
小嶋 徹也 / Tetsuya Kojima / コジマ テツヤ |
第2著者 所属(和/英) |
東京工業高等専門学校 (略称: 東京高専)
National Institute of Technology (略称: NIT, Tokyo College) |
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第4著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第20著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第1著者 |
発表日時 |
2017-01-30 15:45:00 |
発表時間 |
30分 |
申込先研究会 |
EMM |
資料番号 |
EMM2016-78 |
巻番号(vol) |
vol.116 |
号番号(no) |
no.449 |
ページ範囲 |
pp.25-30 |
ページ数 |
6 |
発行日 |
2017-01-23 (EMM) |
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