講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-07-07 14:15
学生が制作したプログラムのオブジェクト数を用いたクラスタリング手法の提案 ○野口孝文(釧路高専) ET2017-24 |
抄録 |
(和) |
我々はプログラミング教育において,多様な学習者が取り組める課題としてゲーム作りを取り入れてきた.しかしゲームプログラムは,ゲームの状態によって画面の表示が様々に変化する可能性があり,一見しただけでは学生のスキルを評価することはできないという問題がある.本研究は学生がプログラムで使用しているオブジェクトの種類ごとの数のみを指標に用い,最終作品ばかりでなく学生の課題への取り組み過程を評価する方法を提案する.本方法を用いることによって,学生のプログラム作成の進捗状況やプログラム間の類似を把握することができるようになった. |
(英) |
In our programming education, we have incorporated game making as a task that various learners can work on. However, it is difficult to evaluate the skills of students just by looking at the screen of the game, because the game program may change the display variously depending on the state of the game. In this research, we propose a method to evaluate not only final works but also student's approach to tasks, by using only the number of objects in the program as an indicator. By using this method, it became possible to grasp the progress situation of program making and similarity between programs. |
キーワード |
(和) |
学習支援 / 評価 / プログラミング教育 / / / / / |
(英) |
Learning Support / Evaluation / Programming Education / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 117, no. 119, ET2017-24, pp. 23-26, 2017年7月. |
資料番号 |
ET2017-24 |
発行日 |
2017-06-30 (ET) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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ET2017-24 |