講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-09-23 15:20
前額部光電脈波計測によるデジタルゲームプレイ中の心拍変動計測の試み ○大塚誠也・黒﨑奏澪・小川充洋(帝京大) MBE2017-39 |
抄録 |
(和) |
われわれは,デジタルゲームプレイによる生体に対する負荷を主として精神的負荷であると捉え,ゲームプレイ中の非侵襲生体計測と計測された信号の解釈によって,ゲーム中のストレス反応を評価し,最終的にはゲームの「面白さ」の評価あるいは「なぜゲームが面白いと感じられるのか」の追求を目標に研究を進めている.これまでの研究の結果,ゲームプレイ中に必ず使用するゲームデバイスと生体計測装置を統合して計測を行うことが重要との発想を得て,VRゲーム用ヘッドセットに埋め込み可能な前額を計測部位とする光電脈波計測装置の開発を進めている.今回は,前額脈波計測によるゲームプレイ中の心拍変動計測,自律神経指標推定およびその解釈について報告する. |
(英) |
To evaluate and analyze a fun or a feeling of interest of the digital game, non-invasive physiological measurement during game playing was contemplated. For this, a sensor device was considered to be embedded or integrated into a game device. As a first attempt of this concept, photoplethysmography (PPG)—arterial pulse measurement using light — from forehead during VR gaming was planned. In this study sensor signal from green light reflection PPG on forehead during Minecraft gaming was measured and evaluated by analyzing heartrate variability to assess autonomic nerve index. As a result, peaks of LF/HF synchronized with events in the game were observed. |
キーワード |
(和) |
非侵襲生体計測 / 光電脈波 / 心拍変動 / 自律神経指標 / デジタルゲーム / ゲームデバイス / / |
(英) |
Non-invasive physiological measurement / Photoplethysmography / Hear rate variability / Autonomic nerve index / Digital game / Game device / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 117, no. 219, MBE2017-39, pp. 23-28, 2017年9月. |
資料番号 |
MBE2017-39 |
発行日 |
2017-09-16 (MBE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
MBE2017-39 |