講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-03-02 10:00
ゲームを用いた情報セキュリティ教育コンテンツの開発 ○廣瀬 司・中谷多哉子(放送大) KBSE2017-54 |
抄録 |
(和) |
本研究は情報セキュリティ教育において,学習者の身近な情報セキュリティ事象を発話によって収集し,後に教育カードゲームのコンテンツとして利用しようと検討した.発話によってゲームを行ったところ,学習者にとって身近な情報セキュリティ事象が収集できたといえる.また,ゲームの前後で情報セキュリティの意識調査を行ったところ,ゲームの後にセキュリティを意識する割合が高まったといえた.このことから,学習者にとってより実践的な教育がのぞまれ,学習する内容は学習者自身のこととして,セキュリティに対する関心を高めることが期待される. |
(英) |
In this study, we studied information security education by gathering information security events familiar to learners by utterance and using it later as content of educational card game. When we played the game by speech, it can be said that information security events familiar to the learner were collected. In addition, we conducted a survey of information security consciousness before and after the game, and it was said that the proportion of security consciousness increased after the game. From this, more practical education for the learner is expected, and the learning contents are expected to increase interest in security as the learner himself. |
キーワード |
(和) |
情報セキュリティ / 教育 / ゲーム教育 / カードゲーム / / / / |
(英) |
Information Security / Education / Game Base Learning / Card Games / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 117, no. 465, KBSE2017-54, pp. 91-95, 2018年3月. |
資料番号 |
KBSE2017-54 |
発行日 |
2018-02-22 (KBSE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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KBSE2017-54 |