講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-05-20 14:55
Zoomingを用いた音楽ライブ映像の臨場感改善手法 ○大石あい・上岡英史(芝浦工大) PRMU2021-2 |
抄録 |
(和) |
音楽ライブ映像には様々な種類があるが,視聴者が実際の音楽ライブイベントのような臨場感を得ることは難しい.音楽ライブ映像に限らず視聴覚コンテンツの臨場感に関する研究は数多く行われている.しかし,既存の臨場感改善手法では,ヘッドマウントディスプレイなどの専用の機器を使用するものが大半であり,手軽さに欠けるという問題がある.また,専用の機器を用いない研究においてもコンテンツが制限されるなど,汎用性に欠ける.そこで本稿では,家庭で手軽に映像コンテンツの臨場感を得る方法として,zoomingを用いた手法を提案し,実際の音楽ライブ映像に対する評価実験の結果から,提案手法の有効性を示す. |
(英) |
Although there are various types of live music video contents, it is difficult for the viewers to get a sense of presence from them. Many studies have been conducted to improve the presence of audiovisual contents regardless of live music videos. However, most of the proposed methods use dedicated devices such as head-mounted display, resulting in lack of convenience. Some studies which do not use dedicated devices lack general versatility such as limitation of content type. Therefore, in this paper, a new method using a zooming technic will be proposed, which easily provides viewers at home with the sense of presence of music video content. The effectiveness of the proposed method will also be shown through the results of evaluation experiments using real live music video contents. |
キーワード |
(和) |
臨場感 / 躍動感 / 音楽ライブ映像 / 映像情報 / OpenCV / オプティカルフロー / / |
(英) |
Presence / Dynamics / Live Music Video / Image Information / OpenCV / Optical flow / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 121, no. 23, PRMU2021-2, pp. 7-12, 2021年5月. |
資料番号 |
PRMU2021-2 |
発行日 |
2021-05-13 (PRMU) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
PRMU2021-2 |