講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-03-11 11:10
VR空間におけるアバタの外見的社会的手掛かりがグループディスカッションの参加のバランスに与える影響 ○井出将弘・市野順子(東京都市大)・横山ひとみ(岡山理科大)・淺野裕俊(工学院大)・宮地英生・岡部大介(東京都市大) HCS2021-63 |
抄録 |
(和) |
コンピュータを介したコミュニケーションは,対面式のコミュニケーションに比べて社会的な手掛かりがないため,社会的規範の影響を抑制し,参加の平等性を促進することがわかっている.しかし,仮想環境におけるアバタを介したコミュニケーションがグループディスカッションにどのような影響を与えるかについては,十分に研究されていない.本研究では,性別や年齢の異なる4名で構成された16グループ,64人の参加者を,2つの条件に分けて実験を行った.2つの条件は(1)アバタと自分の外見が類似している「外見に社会的手掛かりのあるアバタ」と,(2)参加者の性別や年齢などがわからない「外見に社会的手掛かりのないアバタ」である.参加者のふるまいを元にした客観的参加のバランスと主観アンケ―トを元にした主観的参加のバランスを分析した結果,社会的手掛かりのないアバタは,社会的手掛かりのあるアバタと比較して平等な参加を促進することがわかった. |
(英) |
Previous studies show that computer-mediated communication would suppresses the impact of social norms and promotes equality of participation because of the lack of social cues compared to face-to-face communication. However, how avatar-mediated communication in virtual environments impacts group discussion has not been studied enough. In this study, we conducted an experiment with 64 participants in 16 groups of four of different genders and ages, and divided them into two conditions: (1) avatars with social cues in appearance, which has avatar-self appearance similarity and (2) avatars without social cues in appearance, in which the participants' gender, age, etc. are hidden.The results of the analysis of the objective balance of participation based on participant behavior and subjective balance of participation based on subjective questionnaires showed that avatars without social cues promoted equal participation compared to avatars with social cues. |
キーワード |
(和) |
CMC / VR / アバタ / グループディスカッション / 参加のバランス / / / |
(英) |
CMC / VR / Avatar / Group Discussion / balance of participation / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 121, no. 438, HCS2021-63, pp. 13-18, 2022年3月. |
資料番号 |
HCS2021-63 |
発行日 |
2022-03-04 (HCS) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
HCS2021-63 |