講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-12-23 09:30
コンピュータゲームでの課金・ガチャ経験と心理特性の関連性の探索的検討 ○鈴木勇輝・杉本海里・渡邊克巳(早大) HIP2022-65 |
抄録 |
(和) |
本研究は,コンピュータゲームでの課金やガチャの経験が,Big Five性格特性,賞賛獲得・拒否回避欲求,実行機能,刺激欲求などの心理特性とどのように関連するかを探索的に検討することを目的とした。調査の結果,課金経験・ガチャ経験がある人はそれらの経験がない人よりも,Big Five性格特性の神経症傾向・開放性,実行機能の熱中,刺激欲求の合計点,刺激欲求の2つの下位概念(スピードや危険を含むスポーツや活動に携わろうという欲求/新しい体験や変わった経験をしてみようという欲求)の値が有意に高かった。さらに,課金経験者の課金頻度を目的変数とした順序ロジスティック回帰分析により,拒否回避欲求,実行機能の効率,Big Five性格特性の勤勉性・外向性の4つの心理特性を有意な説明変数とする予測モデルが得られた。 |
(英) |
The purpose of this study was to exploratorily examine how paying for video games and using a loot box would be related to psychological traits: the Big Five personality traits, desires for acquiring praise/avoiding rejection (DAA), executive functions (EF), and sensation seeking (SSS-AE). We found that the frequency and/or amount of paying for video games and using a loot box were related positively with the absorption score of EF, the neuroticism and openness scores of Big Five personality traits, the total score of SSS-AE, and two sub-scores of SSS-AE (Thrill and Adventure Seeking/Experience Seeking). In addition, an ordinal logistic regression analysis revealed that avoiding rejection of DAA, efficiency of EF, diligence, and extroversion of Big Five personality traits may explain the frequency of paying for video games. |
キーワード |
(和) |
コンピュータゲーム / 課金 / ガチャ / Big Five / 実行機能 / / / |
(英) |
Video games / Paying for video games / Loot Box / Big Five / Executive function / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 122, no. 326, HIP2022-65, pp. 39-43, 2022年12月. |
資料番号 |
HIP2022-65 |
発行日 |
2022-12-15 (HIP) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
HIP2022-65 |
研究会情報 |
研究会 |
HIP |
開催期間 |
2022-12-22 - 2022-12-23 |
開催地(和) |
電気通信研究所 |
開催地(英) |
Research Institute of Electrical Communication |
テーマ(和) |
マルチモーダル,感性情報処理,視知覚とその応用,生涯学,ヒューマン情報処理一般 |
テーマ(英) |
Multi-modal, KANSEI information processing, Vision and its application, Lifelong sciences, Human information processing |
講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
HIP |
会議コード |
2022-12-HIP |
本文の言語 |
日本語 |
タイトル(和) |
コンピュータゲームでの課金・ガチャ経験と心理特性の関連性の探索的検討 |
サブタイトル(和) |
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タイトル(英) |
Relationships between Loot Box Use in Video Games and Psychological Traits |
サブタイトル(英) |
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キーワード(1)(和/英) |
コンピュータゲーム / Video games |
キーワード(2)(和/英) |
課金 / Paying for video games |
キーワード(3)(和/英) |
ガチャ / Loot Box |
キーワード(4)(和/英) |
Big Five / Big Five |
キーワード(5)(和/英) |
実行機能 / Executive function |
キーワード(6)(和/英) |
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キーワード(7)(和/英) |
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キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
鈴木 勇輝 / Yuki Suzuki / スズキ ユウキ |
第1著者 所属(和/英) |
早稲田大学 (略称: 早大)
Waseda University (略称: Waseda Univ.) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
杉本 海里 / Kairi Sugimoto / スギモト カイリ |
第2著者 所属(和/英) |
早稲田大学 (略称: 早大)
Waseda University (略称: Waseda Univ.) |
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
渡邊 克巳 / Katsumi Watanabe / ワタナベ カツミ |
第3著者 所属(和/英) |
早稲田大学 (略称: 早大)
Waseda University (略称: Waseda Univ.) |
第4著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第12著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第14著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第1著者 |
発表日時 |
2022-12-23 09:30:00 |
発表時間 |
30分 |
申込先研究会 |
HIP |
資料番号 |
HIP2022-65 |
巻番号(vol) |
vol.122 |
号番号(no) |
no.326 |
ページ範囲 |
pp.39-43 |
ページ数 |
5 |
発行日 |
2022-12-15 (HIP) |
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