講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-03-11 16:00
人狼知能における要請と受諾によるゲーム展開の変化 ○天野 樹・安藤圭祐・内種岳詞(愛知工大)・岩田員典(愛知大)・伊藤暢浩(愛知工大) AI2022-52 |
抄録 |
(和) |
人狼ゲームをプレイする人工知能である人狼知能エージェントを用いた競技会が毎年開かれているが,通常の人狼ゲームのように要請などの会話の話題を操作する試合展開はほとんどみられない.そこで本研究では,投票を要請する機能と,要請に応じて行動する機能を追加し,対戦の勝率の変化などからその有効性について検討した.対戦の結果,要請は投票を誘導し,排除されるエージェントの傾向に変化をもたらすことを示した. |
(英) |
It holds an annual contest of AIWolf, which is AI playing werewolf game.
Players generally induce topics using requests to other players in normal werewolf games humans play. But, there are few such game developments in the AIWolf contests.
In this study, we introduced a function to request a vote and respond to the request to the AIWolf players, which are autonomous AI programs. We discussed the effectiveness of such requests and responses by comparison of winning rates in some AIWolf games.
As a result, it showed that requests lead to votes and make a change in players' tendency to be eliminated from the game. |
キーワード |
(和) |
人狼ゲーム / 要請・受諾 / 人狼知能大会 / / / / / |
(英) |
werewolf game / request and acceptance / AIWolf contest / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 122, no. 421, AI2022-52, pp. 24-29, 2023年3月. |
資料番号 |
AI2022-52 |
発行日 |
2023-03-04 (AI) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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AI2022-52 |