講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-03-13 12:30
VRデバイス向けハンドジェスチャ認証システムの開発 ○鈴木芽依・飯島 涼・野本一輝(早大)・大木哲史(静岡大/理研)・森 達哉(早大/NICT/理研) ICSS2022-48 |
抄録 |
(和) |
本研究において,我々は Head Mounted Display (HMD) を装着した VR ユーザを認証する方式として,指の動作を活用したハンドジェスチャ認証方式を開発する.VR ユーザが自然に行うハンドジェスチャとして,2 本の指を用いたピンチ動作を採用する.提案方式の狙いは,既存のパターンロックやパスコードを用いたVRユーザの認証方式と比較して,高いユーザビリティを達成することである.提案する VR ユーザ認証方式を Meta Quest~2 上で動作するシステムとして実装し,18 人のユーザでユーザスタディを行った.この結果,非リアルタイム認証では,平均正解率が 0.979 と高い精度になった.一方で,リアルタイム認証では平均正解率が 0.847 となり,さらなる精度向上が課題となった.システムのユーザビリティを評価する SUS スコアは全体平均が 79.1 となり,B ランクに相当する比較的高いユーザビリティを達成した. |
(英) |
We develop a hand gesture recognition scheme using finger movements to recognize the VR user wearing a head-mounted display (HMD).We adopt a pinch gesture using two fingers as a natural hand gesture.The goal of the proposed method is to achieve higher usability than existing VR user recognition schemes such as lock patterns or passcodes.We implemented a recognition system running on Meta Quest2 and conducted a user study with 18 users.As a result, the average accuracy of basic authentication was 0.979, which is a high accuracy and the average accuracy of real-time authentication was 0.847, and we need to improve the model to increase the accuracy in the case of realtime user-recognition. The SUS final score achieved an average of 79.1, which is a relatively high usability, equivalent to a B grade. |
キーワード |
(和) |
認証 / VR / ハンドジェスチャ / ユーザスタディ / / / / |
(英) |
Recognition / VR / Hand gesture / User study / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 122, no. 422, ICSS2022-48, pp. 1-6, 2023年3月. |
資料番号 |
ICSS2022-48 |
発行日 |
2023-03-06 (ICSS) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
ICSS2022-48 |