講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-03-26 09:40
M/M/1待ち行列モデルにおける非協力ゲーム理論を用いたクラウドレットの負荷分散法 ○横田侑紀・宮田純子(芝浦工大) CCS2022-65 |
抄録 |
(和) |
クラウドレットとは,ユーザと同一Local Area Network 内に存在する1 ホップで接続可能なコンピュータ群である.サーバを基地局などに設置するようなエッジコンピューティングと異なり,クラウドレットではよりリアルタイム性の高い処理が可能となる一方で,単体のクラウドレットの処理能力の低さが課題となっている.既存手法では,一定の許容遅延を満たす中でクラウドレット間でジョブのオフローディングを行い,負荷の分散を小さくしている.しかし,許容遅延をジョブのオフロード割合の重みで評価しているため,割合の低いジョブの遅延時間が結果に反映されにくく,公平性に欠けるという問題がある.そこで本稿では,ジョブのオフロード割合ごとの遅延時間を許容遅延で制限し,従来の手法より優れた負荷分散が可能となるジョブのオフロード割合を,非協力ゲーム理論を用いて導出する. |
(英) |
Cloudlet is a computer group which exists within the same Local Area Network, and can be accessed by 1 hop by all the users connected to the network. Compared to the usual Edge Computing system in which the servers are located on base stations Cloudlets enable real-time communication with less network delay, but on the other hand the lack of computational ability is another problem to be solved. One existing research considers the offloading of jobs between Cloudlets to reduce the variance of workload, while limiting the total latency of each Cloudlet below acceptable latency. However, the total latency is dependent on the fraction of offloading jobs which makes the results unfair to all the jobs in the system. Therefore, this paper will consider to limit the latency of each fraction of offloading jobs by the acceptable latency and evaluate the effectiveness of the load balancing model by comparing the difference in utilization between cloudlets. |
キーワード |
(和) |
クラウドコンピューティング / クラウドレット / オフローディング / 許容遅延 / 非橋梁ゲーム理論 / / / |
(英) |
Cloud Computing / Cloudlet / Offloading / Acceptable Latency / Non-Cooperative Game Theory / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 122, no. 453, CCS2022-65, pp. 13-18, 2023年3月. |
資料番号 |
CCS2022-65 |
発行日 |
2023-03-19 (CCS) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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CCS2022-65 |