講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-06-02 14:55
ゲーミフィケーションを活用したゼロカーボン運動推進のためのWebアプリケーション開発 ○長谷 碧・渡邊 輔・樽谷侑弥・釜江祥史・佐藤 駿・正田茉鈴・中村匡秀(神戸大) SC2023-5 |
抄録 |
(和) |
近年,全国でゼロカーボンシティ実現に向けた取り組みが行われている.しかし,次のような問題が存在する.1.地方自治体で,市民に対してゼロカーボンの取り組みを普及する手法が確立されていない.2.市民はゼロカーボンに取り組むために,どうすればよいかが明らかでなく,活動が浸透しない.そこで,地方自治体が市民に対してゼロカーボンに関する情報を普及する場所として,ゲーミフィケーションを活用したゼロカーボン運動推進アプリケーションを開発する.これにより,市民がゼロカーボンに取り組むきっかけを与えることを考える.ケーススタディとして兵庫県三田市を例に社会実装を行い,その経過を報告する. |
(英) |
In recent years, efforts toward the realization of zero carbon cities have been made throughout Japan. However, the following issues exist. 1. Local governments have not established a method to disseminate zero carbon initiatives to citizens. 2. Citizens do not know what they should do in order to engage in zero carbon activities, and the activities do not spread. Therefore, by developing a zero carbon activities promotion application that utilizes gamification, local governments can provide a place to disseminate zero carbon information to their citizens. This will provide an opportunity for citizens to engage in zero carbon activities. As a case study, we report on the progress of social implementation in Sanda City, Hyogo Prefecture. |
キーワード |
(和) |
ゼロカーボン / ゼロカーボンシティ / ゲーミフィケーション / Webアプリケーション / 地方自治体 / / / |
(英) |
Zero Carbon / Zero Carbon City / Gamification / Web Application / Local Government / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 123, no. 61, SC2023-5, pp. 24-31, 2023年6月. |
資料番号 |
SC2023-5 |
発行日 |
2023-05-26 (SC) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
SC2023-5 |