講演抄録/キーワード |
講演名 |
2023-06-24 13:50
[ポスター講演]チューブ発声訓練支援システムにおけるゲーミフィケーション導入の試み ○村井武人・北村達也(甲南大)・川村直子(姫路獨協大) SP2023-17 |
抄録 |
(和) |
チューブ発声法は音声障害の治療などに用いられる発声訓練法である.しかし,練習は同じ内容の繰り返しであることから日々の訓練を継続することが難しく,患者のモチベーションを維持する方策が求められている.本研究では川村・北村らが開発したチューブ発声訓練支援システムに Unity で開発したスロットゲームを連携し,ゲーミフィケーションを導入することによって自発的に日々の発声訓練を行えるようにした.患者はゲームを楽しみながら発声機能を改善させることができる. |
(英) |
Tube phonation is a vocal training method used in the treatment of voice disorders. However, the repetition of the same exercises makes it difficult to continue daily training. The patient’s motivation must be maintained. This study developed a slot game in Unity and linked to the tube phonation support system developed by Kawamura et al. Patients can perform daily vocal training voluntarily. They can improve their vocal function while enjoying the game. |
キーワード |
(和) |
チューブ発声 / ゲーミフィケーション / IoT デバイス / ドロップアウト / Unity / / / |
(英) |
Tube phonation / Gamification / IoT device / Dropout / Unity / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 123, no. 88, SP2023-17, pp. 83-85, 2023年6月. |
資料番号 |
SP2023-17 |
発行日 |
2023-06-16 (SP) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
SP2023-17 |