講演抄録/キーワード |
講演名 |
2008-05-15 14:30
無線マルチホップローカライゼーションゲームの検討 ○竹中友哉(静岡大)・峰野博史・水野忠則(静岡大/JST) AN2008-2 |
抄録 |
(和) |
古典的フィールドゲームに基づいた無線マルチホップローカライゼーションゲームを提案する.プレイヤー はアドホックネットワーク機能を備えた携帯型ゲーム端末を用いてフィールド上でゲームに参加する.無線マルチホッ プローカライゼーションゲームの基本となる考え方は,チーム内でプレイヤーが自身の位置を推定するためにアドホックネッ トワークを構築し,無線マルチホップローカライゼーションによって得られた測位精度を他のチームと競い合うこと にある.計算機シミュレーションによって,ノードの速度,障害物の位置が戦争ゲームをするのに,重要なパラメー タとなることが明らかになった.また,提案するゲームが計算機シミュレーションでアドホックネットワーク機能を 利用したゲームとして正しく機能することを示す. |
(英) |
We have developed a wireless multi-hop localization game based on classical field game. The players use mobile game consoles with ad-hoc networking capability and play the game on a field. The fundamental concept underlying a wireless multi-hop localization game is that players on a team establish an ad-hoc network to estimate their positions and then compete for positioning accuracy with other teams obtained by using a multi-hop localization technique. Simulations revealed that velocity and obstruction positions were the key parameters in playing the war game. The simulation results demonstrated that the proposed game worked well as a game with ad-hoc networking capability. |
キーワード |
(和) |
無線マルチホップネットワーク / ローカライゼーション / 測位を利用したアプリケーション / / / / / |
(英) |
Wireless multi-hop networks / localization / location-based application / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 108, no. 33, AN2008-2, pp. 7-12, 2008年5月. |
資料番号 |
AN2008-2 |
発行日 |
2008-05-08 (AN) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
AN2008-2 |