講演抄録/キーワード |
講演名 |
2010-02-15 10:50
キャラクタアニメーション作成支援のための人物動作推定システム ○水野克哉(北大)・柏崎礼生(東京藝術大)・高井昌彰(北大)・高井那美(北海道情報大) ITS2009-39 IE2009-133 |
抄録 |
(和) |
近年,個人によるキャラクタアニメーションの製作が盛んになってきているが,初歩的なユーザの前に立ちはだかる壁として,キャラクタのモーション作成が一般には容易でないという問題がある.本研究では,単眼カメラ一台の映像を入力とし,人物の動作を推定,モーションデータを出力するシステムを構築する.本システムは,人物の特徴点(関節位置)をトラッキングし,得られた特徴点列を一連の動作のかたまりと見なされる動作ブロックの列に変換し,その後モーションデータを計算する.動作ブロックへの変換によって,動作に部分的な強調を施したり,動作のキレや抑揚を変化させることができ,表現力のあるモーションデータを容易に出力することが可能となる.本システムを用いることで,キャラクタアニメーション作成の難易度が軽減され,ひいては日本のコンテンツ産業を支える若者の増加に繋がるものと考える. |
(英) |
Recently it becomes much more popular and active to make character animations. But there is a problem that it's not so easy for novice users to represent reasonable motions of human characters. In this paper, we propose a human motion estimation system. The input of the system is markerless 2D monocular video data, and the output is 3D motion data with a standard format. The human motion estimation process is carried out by tracking feature points (joint positions) of the human body, converting 3D coordinates of the feature points into a sequence of motion blocks, and then calculating 3D motion data. By using the motion blocks, we can easily add some emphasis to the partial motions of a human character, and make expressive and attractive human motion data. Our motion estimation system makes it easier to produce character animations, and leads to increase the number of young people who will support the contents industry in Japan. |
キーワード |
(和) |
動作推定 / 単眼カメラ / マーカレスモーションキャプチャ / 動作ブロック / トラッキング / / / |
(英) |
motion estimation / monocular camera / markerless motion capture / motion block / tracking / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 109, no. 415, IE2009-133, pp. 11-16, 2010年2月. |
資料番号 |
IE2009-133 |
発行日 |
2010-02-08 (ITS, IE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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ITS2009-39 IE2009-133 |
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