講演抄録/キーワード |
講演名 |
2020-10-30 12:05
知的好奇心がゲームの上達に与える影響 ○木村智彦(奈良先端大)・梶村昇吾(京都工繊大) NC2020-21 |
抄録 |
(和) |
19世紀後半に始まった好奇心の心理学的研究は20世紀に入って盛んになり,後に好奇心の下位概念の一つである知的好奇心の研究も始まった.特に知的好奇心は金銭や食べ物などの物理的報酬ではなく知識を報酬として機能するため,教育において重要な概念である内発的動機づけと密接に関連するといわれている.本研究では知的好奇心が学習に与える効果を実証調査した.その結果,知的好奇心が強い被験者は実験課題に取り組む時間が少なくなる傾向がみられた.しかし,総被験者数が少なかったため,今後は被験者数を増やした上でより一般的な調査を行う必要がある. |
(英) |
Psychological research on curiosity, which began in the latter half of the 19th century, became popular in the 20th century, and later research on epistemic curiosity, which is one of the subordinate concepts of curiosity, began. In particular, epistemic curiosity is the curiosity whose main fruits are knowledge rather than physical rewards such as money or food and is said to be one type of intrinsic motivation, which is an important concept in education. In this study, we investigated the effect of epistemic curiosity on learning. As a result, subjects with strong epistemic curiosity tended to spend less time on experimental tasks in total. However, since the total number of subjects was small, future studies must increase the number of subjects and then conduct a more general survey. |
キーワード |
(和) |
好奇心 / 知的好奇心 / 内発的動機づけ / 学習 / / / / |
(英) |
curiosity / epistemic curiosity / intrinsic motivation / learning / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 120, no. 216, NC2020-21, pp. 66-71, 2020年10月. |
資料番号 |
NC2020-21 |
発行日 |
2020-10-22 (NC) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
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NC2020-21 |