講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-06-17 13:25
教師視点を導入した人工学級ゲームの設計の試み ○尾形龍門・近藤秀憲(新潟大)・谷 賢太朗・神蔵貴久(新潟医療福祉大)・赤塚 匠(ラネクシー)・田中恒彦・山﨑達也・前田義信(新潟大) CAS2022-13 VLD2022-13 SIP2022-44 MSS2022-13 |
抄録 |
(和) |
いじめは自殺の原因になるなど深刻な社会問題で,教育学,医学,社会学等,様々な分野から解決の試みがなされてきた.我々はいじめ問題を解決するために工学的観点から人工学級ゲームの設計を試みている.人工学級ゲームとは,エージェントのみで構成される“仮想敵な学級”に ヒトプレイヤが 生徒として参加し,友人関係を築いていくというものである.本研究では,その人工学級ゲームに生徒としてではなく,教師として参加することで エージェント同士が友人関係を築いていく様子を観察するゲームの設計を試みた.このゲームをプレイすることで,教師がいじめ問題解決・早期発見するために役立つ学習用ソフトウェアの設計を目指す. |
(英) |
Bullying is a serious social problem that causes suicide, and many attempts have been made to solve it from various fields such as education, medicine, and sociology. We have tried to design an artificial school class game from an engineering point of view to solve the bullying problem. In the artificial school class game, the player participates as a student in a "virtual class" consisting only of other “student agents”, and try to make friends with those by means of changing its values such as hobbies and tastes, etc. In this study, we attempted to design another type of artificial school class game that observes as a teacher how student agents build friendships. We aim to design the “learning software” that helps teachers solve and detect bullying problems at an early stage. |
キーワード |
(和) |
いじめ / 教師 / 相互作用 / 人工学級 / / / / |
(英) |
Bullying / Teacher / Interaction / Artificial school class / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 122, no. 75, CAS2022-13, pp. 67-71, 2022年6月. |
資料番号 |
CAS2022-13 |
発行日 |
2022-06-09 (CAS, VLD, SIP, MSS) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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CAS2022-13 VLD2022-13 SIP2022-44 MSS2022-13 |
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